مقالات سفیران

تانک جوهر پرینتر چیست؟

تانک جوهر پرینتر
زمان مطالعه: 3 دقیقه

ویژگی های تانک جوهر

برخی از افراد تصور میکنند که مخزن جوهر همان کارتریج است. اما این دو وسیله تفاوت  های بسیاری با هم دارند. در تانک جوهر از مخزن های منحصر به فرد برای رنگ ها استفاده میشود. همچنین مخزنی برای رنگ سیاه در آن ها وجود دارد. این وسیله هد پرینتر داخلی ندارد. مخازن تانک ها با استفاده از لوله های باریک به هد پرینتر متصل میشوند. بسیاری از کاربران مخزن جوهر را با نام کارتریج دائمی میشناسند.

تانکرهای جوهر تنوع رنگ بیشتری برای پرینت دارند. آن ها دارای چهار مخزن برای چهار رنگ مناسب چاپ هستند. این چهار مخزن جداگانه همچنین ظرفیت ۴۰۰ میلی لیتری برای تانکر ایجاد کرده است. بنابراین قابلیت چاپ تعداد برگه ها بیشتری را دارد.

ویژگی های کارتریج

کارتریج برخلاف تانک جوهر هد پرینتر داخلی دارد. کارتریج ها جعبه های کوچک حاوی جوهر هستند. آن ها قطعه ی مجزایی هستند که برای چاپ در دستگاه پرینتر قرار میگیرند. برخی از پرینترها به کارتریج با یک مخزن حاوی رنگ های مختلف و برخی دیگر برای هر رنگ به کارتریج مجزا نیاز دارند. کارتریج ها برای کاربرانی که استفاده ی مداوم از پرینتر ندارند، مشکل ساز هستند. چرا که جوهر در آن ها باقی میماند و بعد از مدت زمان نه چندان طولانی خشک خواهد شد.

هزینه ی زیاد خرید دوباره ی کارتریج کاربران را وادار می کند که به شارژ مجدد کارتریج یا استفاده از محصولات دسته دوم روی آورند. ضمانتی برای سلامت این کارتریج ها وجود ندارد. استفاده از محصول معیوب نیز میتواند به پرینتر آسیب برساند. بسیاری از شرکت ها در ضمانت نامه قید میکنند که در صورت استفاده از کارتریج دست دوم یا شارژ مجدد،  ضمانت آن باطل خواهد شد.

چرا از مخزن جوهر استفاده کنیم؟

بعد از تمام شدن کارتریج یا باید آن را عوض کرد یا شارژ مجدد انجام داد. هر دو روش هزینه  بر است. بنابراین برای کاربرانی که از چاپگر زیاد استفاده میکنند، صرفه ی اقتصادی ندارد. اما تانک جوهر به گونه ای طراحی شده است که میتوان بعد از تمام شدن جوهر مخازن، آن را دوباره پر کرد. البته هزینه ی اولیه کارتریج نسبت به مخزن جوهر کم تر است. اما کاربران در دراز مدت میتوانند متوجه شوند که استفاده از تانکرها صرفه ی اقتصادی دارد.

در تانکرهای جوهر از لوله هایی که با هوا پر شده اند استفاده میشود. این موضوع یک مزیت است چون مانع از خشک شدن زود هنگام جوهر میشود. این در حالی است که اگر مدتی با پرینتر دارای کارتریج کار نکنید، جوهر آن خشک میشود و به شارژ مجدد یا تعویض نیاز دارد. البته در صورتی که پرینتر مدت طولانی بلااستفاده بماند، جوهر موجود در تانکرها نیز خشک میشود.

مزیت دیگر تانک جوهر نسبت به پرینتر ظرفیت بیشتر آن است. تانکرها چهار مخزن دارند که در هر کدام از آن ها بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلی لیتر جوهر جا میگیرد. این ظرفیت در حالت معمولی برای چاپ سه تا پنج هزار برگه کفایت میکند. البته اگر از مخزن هایی با ظرفیت بیشتر استفاده کنید، میتوانید ده هزار صفحه پرینت سیاه و سفید و ده هزار صفحه پرینت رنگی داشته باشید. کارتریج ها در بهترین حالت بین پانصد تا هزار صفحه پرینت میگیرند.

تانک جوهر پرینتر

معایب استفاده از تانک جوهر

به طور کلی مزایای استفاده از مخزن جوهر نسبت به معایب آن بسیار بیشتر است. اما آگاهی از آن ها پیش از خرید این وسیله لازم است. در ادامه به مهم ترین نقطه ضعف های استفاده از تانکر جوهر اشاره کرده ایم.

  • پر کردن مخزن ها در ابتدا کار ساده ای نیست. شما باید حداقل چند بار این کار را انجام دهید تا به آن مسلط شوید. به همین دلیل ممکن است در چند بار اول مقداری جوهر هدر برود.
  • هزینه ی اولیه تانک جوهر نسبت به کارتریج بیشتر است.
  • ممکن است همه ی پرینترها قابلیت استفاده از مخزن جوهر را نداشته باشند. در صورت عدم اطمینان از این موضوع میتوانید راهنمای دستگاه خود را بخوانید. همچنین میتوانید مدل دستگاه خود را در گوگل سرچ کنید تا مطمئن شوید که آیا با تانکر جوهر کار میکند یا خیر.

همانطور که خواندید معایب تانکرها بزرگ نیستند. مزایای آن ها میتواند شما را برای جایگزین کردن آن با کارتریج قانع کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *