مقالات سفیران

غلطک پرس پرینتر

پرس
زمان مطالعه: 3 دقیقه

اختراع غلطک پرس و چاپ لیزری

در سال 1970شرکت Xerox اولین پرینتر لیزری به این شکل را اختراع کرد، و چند سال بعد چاپگرهای لیزری توسط شرکت های IBM ، Canon ، Xerox ، Apple ، Hewlett-Packard و بسیاری برند دیگر در بازار ها  معرفی شدند. این نوع چاپگر ها در طول دهه ها، با کاهش قیمت، افزایش کیفیت و سرعت و اضافه شدن امکاناتی چون فکس، کپی، شبکه و … توسعه یافته اند.

غلطک پرس پرینتر چیست و چگونه کار می کند

چاپ لیزری یک فرایند چاپ دیجیتال الکترواستاتیک است. که میتواند متن و گرافیک های با کیفیت تولید می کند، که یک پرتوی لیزر را به پهنای کاغذ بر روی یک استوانه با بار منفی به نام “درام” می گذارد تا تصویری با بار الکتریکی مثبت روی درام تعریف شود. توجه داشته باشید که روی درام فعلا فقط بار مثبت وجود دارد و هیچ جوهر یا پودری روی آن نیست سپس درام با چرخش و با تماس با “مگنت” پودری رنگی (بسته به نوع پرینتر) با بار الکتریکی منفی (تونر) را جمع می کند و تصویر را به کاغذ منتقل می کند، اما این تصویر تشکیل شده از پودر میباشد که ماندگاری ندارد و در صورت تکان خوردن کاغذ و یا تماس کاغذ با اجسام دیگر پودر در هوا پخش میشود و چاپ از بین خواهد رفت. برای حل این مشکل باید پودر ها روی کاغذ بچسبند.

فرآیند پرس خشک

چاپگرهای لیزری از یک فرآیند پرس خشک استفاده می کنند. قطعه ای که فرآیند پرس خشک را در پرینتر های لیزری انجام میدهد فیوزینگ (فیوزر) نام دارد و تشکیل شده از چندین قطعه برای انجام پرس میباشد. یکی از این قطعات غلطک پرس ( pressure roller ) یا غلطک فشار است، هنگامی که پودر از طرف جلوی کاغذ توسط هیتر گرم میشود غلطک فشار از پشت کاغذ و در جهت مخالف هیتر به کاغذ فشار وارد میکند و باعث میشود تونر به صورت کامل و دائمی به روی کاغذ بچسبد، این مرحله آخرین مرحله از قسمت چاپ است و آخرین فرآیند چاپگر مربوط به قطعات خارج کننده برگه از پرینتر میباشد.

پرینتر دو طرفه

در بعضی پرینتر ها مثل HP1320 پس از چاپ برگه از بالای پرینتر خارج شده تا در معرض هوای خنک قرار بگیرد و پس از آن از پشت پرینتر که به علت وجود روزنه های زیاد هوای خنک در گردش است عبور میکند و پس از پشت رو شدن توسط یک غلطک دوباره به قسمت چاپ برمیگردد و اینگونه است که برخی پرینتر ها میتوانند به صورت دو رو چاپ کنند.

غلطک پرس و مشخصات

غلطک پرس یا غلطک فشار ( pressure roller ) قطعه ای است که در فیوزر پرینتر کاغذ را به سمت هیتر ( گرم کننده ) فشار میدهد تا پودر به خوبی روی کاغذ بچسبد. در هنگام چاپ با پرینتر های خانگی و اداری (غیر صنعتی) به علت تک گیربکسه بودن پرینتر ها این قطعه از هنگام کشیده شدن کاغذ به داخل پرینتر و تا آخرین لحظه خروج از آن در حال چرخش و در تماس با هیتر است.
این غلطک در اصل یک شفت فلزی ( میله فولادی یا آلومینیوم ) است که با لاستیک، پلاستیک، پلی اورتان، پلی آمید، فیبر، فوم، اسفنج های پلی استرو یا دیگر الایه های نرم یا بالشتک های مایع روکش شده و در لایه آخر آن ممکن است از پلاستیک های نسوز و یا ورقه های بسیار باریک فلزی استفاده شده باشد که در مجاورت هیتر و گرمای آن نسوزند.
پرس

خرابی غلطک پرس

  1. غلطک پرس یکی از موارد مصرفی پرینتر به حساب می آید اما مدت زمان استفاده آن بسته به نوع کارکرد و تعداد پرینتر ها و زمان بین پرینت ها متفاوت است.
  2. این غلطک ممکن است به علت کار مداوم پرینتر از شدت گرمای زیاد هیتر کمی شل شده و یا پوسته آن چروکیده شود و در پرس کردن اختلال ایجاد کند.
  3. این غلطک ممکن است به علت استفاده از کاغذ های نامناسب با لبه برش تیز ساییده شود و ممکن است تحت فشار و گرما تکه تکه شود.
  4. این غلطک ممکن است به علت خرابی گیربکس پرینتر کمی دیرتر و یا زودتر عمل کند و یا اصلا چرخش نداشته باشد بنابراین توسط هیتر میسوزد.
  5. ممکن از کاغذی که پرینتر شده باشد را دوباره داخل پرینتر بگذارید و به علت گرم بودن کاغذ به دور هیتر و یا غلطک پرینتر پیچیده شود و فیوزینگ پرینتر را کلا خراب کند.
و اما بیشترین مقدار خرابی غلطک پرس و فیلم فیوزینگ مربوط به استفاده از کاغذ ها دارای منگنه، چسب، غلط گیر میباشد که این 3 مورد نابود کننده ترین چیز برای پرینتر های لیزری هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *